معماري گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر
نوشته شده توسط : علی

معماري گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر

قیمت:98000ریال

 


موضوع :

معماري گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

مقدمه :

مزار سلطان محمد خدابنده ( 17- 1204 ميلادي ) در سلطانيه , بنايي با گنبد عظيم و محوطه اي كوچك براي مزار . اين بنا داراي پوشش دو لايه است ولي خاصيت عيني گنبد آن طور است كه ارتفاع گنبد خيلي كمتر از آنچه كه هست به نظر مي رسد .

ساختمان اصلي به صورت هشت گوش بوده در زاويه ها مناره برج مانند زيبائي بنا شده است . د رمورد ساختمانهاي متفرقه اين دوره مي توان از نوشته هاي جهانگرداني چون ماركوپولو يلهم و روبروك و ابن بطوطه كمك گرفت .

در نوشته اين جهانگردان بناهائي با عظمت و افسانه وار وصف شده است كه هنرمندان غرب توانسته اند با تجسم آن زيباترين آثار نقاشي و ادبي را بيافرينند .

( هنر اسلامي نوشته كارل , جي . دوري ترجمه رضا بصيري ص . 172 . )

مقبره اولجاتيو در سالطانيه متعلق به 705-713 هجري قمري را مي توان نمونه كاملي از ساختمان با گنبد تركيم دانست. اين بنا فقط در مدت 9 سال ساخته شده و داراي ميفيت و خصوصيات تحسين آميزي است . اين بنا از يك هشت وجهي كه قطر داخلي آن قريب 26 متر و فاصله دو وجه خارجي 42متر تكيل شده است. بر روي اين هشت وجهي در بالا ,گنبدي به شكل چمانه بر روي مقطع دايره اي شكل كه قطر آن تقريبا همان 26 متر است قرار گرفته , نوك گنبد تا كف زمين 50 متر ارتفاع دارد اين گنبد بر روي ساقه اي مرتفع با ابهت خاص برافراشته شده است .

در بناي گنبد سلطانيه يك روش ساختماني سرا پا آجري كه در نتيجه از نظر ايستايي بافت روشن و مشخص را تشكيل ميدهد اجرا شده است. نقشه داخلي گنبد نيز يك هشت وجهي منتظم است, بر روي هر وجه يك ايوان قرار گرفته اين ايوانها در بالا داراي يك طبقه ديگر هستند كه به فضاي داخل مشرف مي باشند . بين هر ايوان و ايوان ديگر جرز بزرگي قرار دارد و بدين ترتيب بنا از 8 جزر قطور تشكيل شده كه از كف زمين تا ارتفاع زير گنبد امتداد دارد و در آنجا به وسيله قوسهايي به هم متصل مي گردند .



جهت دانلود محصول اینجا کلیک نمایید

 





:: برچسب‌ها: معماري گنبد سلطانيه در گذرگاه هنر , معماري گنبد سلطانيه , در گذرگاه هنر , معماري گنبد , سلطانيه , گذرگاه هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 اسفند 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: